söndag 10 maj 2015

Dagens Kick off

Mer tid? Mer pengar? Mer Energi?

Det var titeln på den kick off, med Balansekonomi som jag var på idag.
Naturligtvis är jag full av nya intryck,
efter en heldag med nya och gamla tankar, levererade i snabb takt.

Ekonomi är ju en känslig fråga,
som man oftast inte pratar så mycket om.
I alla fall inte i detalj.
Det blir mer allmänt prat om löneförhöjningar,
tillbaka på skatten eller inte.
Ev. problemen med att få rätt bostadsbidrag.

Men att diskutera med vänner om hur de tänker om
pengar, ekonomi och investeringar är svårt.
Åtminstone i mitt umgänge.
 

Början på min ekonomiska resa. 


Mitt ekonomiska intresse började inte förrän
jag separerade från mitt X nästan blev bostadslös,
med betalningsanmärkningar
och höll på att förlora vårdnaden om barnen.
Har man ingen fast bostad sätts barnen i fosterhem,
även om de har en pappa med bostad.

Då började min resa mot ett bättre ekonomiskt tänk.
Kämpade för att komma på fötter och hitta trygghet.
Nu ett par år senare har jag uppfyllt de flesta
målen och drömmarna som jag hade då!
  • Jag har fått koll på ekonomin.
  • Har hunnit köpa två bostadsrätter.
  • Först ett radhus i en annan kommun, långt från skola, jobb och våra sociala kontakter. 
  • Senare köpte jag min nuvarande lägenhet, som ligger centralt i orten där vi bor.
  • Har fler vänner på närmare håll.
  • Nu i dagarna har jag också börjat mitt nya arbete, som ger en något högre lön och nya utmaningar.
 
 

Nya mål

Nu är det dags att sätta nya mål och drömmar.
Ett av målen har varit att göra saker som jag vill.
Inte för att jag måste,
utan för att jag är intresserad och tycker att det är roligt.
Den här kickoffen var för min skull.
Nu hoppas jag ju förstås att jag har fått lite nya kunskaper och motivation
till att göra fler förändringar i mitt liv och ekonomi.
För att få mer frihet att göra det jag vill.

Gå på olika kurser och föreläsningar är något som jag tycker är kul.
Träffa andra människor och höra deras berättelser
om vad de har upplevt i olika sammanhang.
Det är intressant, spännande och lärorikt.
Jag har fortfarande inte en massa pengar att lägga på föreläsningar och kurser.
Men det är ett mål.

Har ju förstås en del andra mål också.
Som barnen, min hälsa, resa och utvecklas i min yrkesroll och gå vidare.

Nu måste jag leta efter min nyckel till min personliga framgång.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du skriver ett ord eller två