måndag 4 maj 2015

Är mobilen viktigare än medkänsla???


Varför kan vi inte hjälp våra medtrafikanter

Idag när jag är på väg hem från jobbet
ser jag något som gör mej upprörd och lessen.

Jag kliver på bussen. 
Ser en äldre man med rullator som försöka gå av bussen.

 
 
Chaffören ser inte mannen och stänger bakdörrarna.
Jag säger till och dörrarnas igen.
 
Alla i den nästan fulla bussen 
stirrar först på mannen som har problem att komma av.
Sen ser de ner på sina mobiler eller fortsätter att stirra.
Mannen blir mer och mer stressad och nervös.
 
Jag som just gick på bussen, 
kryssar förbi väskor och människor
och hjälper mannen av och lyfter ner rullatorn.
Mannen blir så lättad och glad.
Glädje lyser i hans ansikte.
 
Dörrarna stängs och vi åker vidare.
De övriga passagerarna ser likgiltigt på och fortsätter med sitt.
 

Jag vill inte leva i en så känslokall värld.

Är det verkligen så att mobilen är så viktig att vi
tappat vår medkänsla och hjälpsamhet?
 
Jag tänker i alla fall fortsätta att hjälpa gamla människor av bussen,
hjälpa till med barnvagnar eller andra som behöver hjälp,
hålla upp dörrar och le mot människor jag möter.
 
Hoppas att jag själv möter ett leende och får hjälp när jag behöver.
 
 
Bilderna i det härinlägget har jag hittat/lånat på nätet.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du skriver ett ord eller två