måndag 9 februari 2015

Från sjal till poncho med röda detaljer

I höstas virkade jag en svart sjal
till en begravning.
 
Efteråt kom jag på att jag tyckte att den var lite för liten.
Den gled av axlarna hela tiden och kändes obekväm.
Jag hade ingen riktig användning för den.
(Naturligtvis glömde jag att ta en förebild)
 
Plötsligt en kväll
kom jag kom på att om jag virkade ihop den framtill,
så skulle det ju bli en poncho istället.
 
Hittade ett likvärdigt garn, fast rött.
Började med att virka ihop den och virkade en kant runt halsöppningen.
Hittade på allteftersom hur jag skulle göra kanten.
Ville ha den lite längre.
 Spetsen nertill och framtill.
 
Så här blev den när den var färdig.
Baktill är det ingen röd mittrand.
Färgen stämmer inte riktigt.
Den är riktigt svart och tomteröd.
Jag är riktigt nöjd med den.
Den har varit riktigt varm och sjön nu när det varit kallt ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du skriver ett ord eller två